31maj09

Aven om vi ar langt borta sa vill vi givetvis gratta vara mammor Annette och Ulla pa morsdag:)

29maj09

Martin med en staty pa stranden!

Fin solnedgang pa Waikiki beach:)

Inte ett moln!:)

Madelene ar kaaaar!:):)

USS Arizona

Madelene pa ett skepp vi besokte under Pearl Harbour-turen.!

Martin pa bryggan dar the others i LOST har deras ubat!:):)

Har ser ni en samma plats som bilden ovanfor, tagen fran LOST!:)

Hanna: Jag forstar varfor du saknar forever 21;) Klanningen kostade 1250 svenska, lite dyrt da det ska vara billigt att sy upp i Thailand, men det var iaf kul att testa samtidigt som det ar roligt att ingen har precis lika:)

26maj09

Hawaii har som ni marker inte allt for stor tillgang till datorer for allmanheten och darav den klena uppdateringen. Vi har iaf kommit fram till Waikiki och Martin tycker att han ar i paradiset!! Annars har vi mest shoppat och solat. Madde tillbringade tva timmar pa forever 21, medan Martin under samma tid besokte tio affarer sa man kan val saga att han var lite mer effektiv i sitt shoppande. De kommande dagarna ska Martin kolla dar de spelar in LOST, vilket dock Madde inte ar lika intresserad av, men sen tankte vi bada hinna med en svang forbi Pearl Harbour ocksa:) Kommer lite bilder da vi hittar en battre dator, kramar m&m

23maj09

Sista dagen i Sydney spenderades i Sydeny Towel samt med att bunkra upp med mumsigheter fran detta mysiga stalle som blivit lite av en favorit under den ganga veckan:)

22maj09

Krokodilen pa zooet.

Nagon frivillig?

Madelene i en av de tio secondhand affarerna vi besokte igar:)

Tva kassar har blivit tre..

Madelene utanfor operahuset!

Operahuset!

Martin med hans "nya" second hand jacka:)

Martin igen!

Harbour Bridge

21maj09

Det blev fallskarm anda..:)

Martin tar pa sig utrustningen.

Madde stiger pa planet.

Martin i planet.

Martin precis nar han ska lamna planet pa en hojd av 14 000 feet.

Bilden formedlar ganska bra kanslan i hoppogonlbicket.

Martin ar ocksa lite radd.

Nar nerverna samlat sig sa ser ni att det blir lite roligare:)

Vilket Martin coksa tyckte.

Madde far testa styra fallskarmen.

Martin landar pa marken igen och ett leende av lattnad sprider sig i ansiktet:)

21maj09

Nagra olika hajar.

Madde brevid nagra fina tavlor.

Martin lika sa.

Martin later sig inte skrammas av denna enorma haj.

Madde spanar in den enorma skoldpaddan..

men inte lika nara som Martin gjorde!

En gata i Sydney, som ni ser ar det host har.

Madde shoppar vidare, men bara for att Martin star bakom kameran sa ar han inte helt oskyldig till dessa aktiviteter heller;)

20maj09

Vi har nu varit i Sydney i tva dagar och staden har nog inte riktigt visat dess basta sida an. Det borjade med att Madelene blev stoppad i den omtalade australiensiska tullen for att hon glomt deklarera att hon hade nagra tavlor i materialet tra i sin vaska. Med en varning och genomrotade vaskor slapp hon dock boter pa 250 dollar samt fick behalla allt innehall, sa det var skont att det loste sig. Det hostel vi kom fram till runt sju pa morgonen lokal tid var inte direkt som de hotell vi har vant oss vid att bo pa men ett hostel ar som sagt en annan sak och detta place ar anda helt reko som ligger centralt till. Dock stod detta rum skriver pa Annette Broberg och med tanke pa frukosten som Thomas Ottosson hade i Thailand sa undrar vi om verkligen Ulla och Ronny tycker det ar okej att ni ar ute och reser tillsammans pa det har viset? ;P

Eftersom vi sovit lite halvdaligt under resan och dessutom tvingats stalla fram klockan fyra timmar sa var vi rejalt trotta nar vi kom fram till Sydney, speciellt med tanke pa att vi thailansk tid anlande mitt i natten, sa de forsta timmarna i Australien tillbringades darfor sovandes. Pa kvallen forsokte vi dock lagga oss i tid eftersom vi skulle upp klockan 6 och hoppa fallskarm dagen efter, dessvarre hade vi sovit lite for mkt under dagen och fick endst tre timmars somn fore det var dags att ga upp igen. Dock pumpade det lite adrenalin i kroppen infor dagens aktivitet, vilket gjorde att vi anda lyckades ta oss upp.

Platsen dar vi skulle hoppa lag en bit utanfor centrum och med den kraftiga morgontrafiken sa tog resan tva timmar istallet for en som det skulle. Nar vi kom fram sa oste dessvarre ocksa regnet ner sa vi vantade talmodigt i ungefar tre timmar i ett kallt rum tills de forsta fick ge sig ut och hoppa. Nar grupp tva hade hoppat blev dock vadret samre vilket gjorde att vi som befann oss i den tredje och sista gruppen fick satta oss ner och ater igen vanta. Skillnaden for oss var dock att personalen bestamde sig for att fara hem genom att skylla pa att regnet inte skulle upphora vilket var skitsnack da det redan hade borjat sprick upp pa nytt. Arga och besvikna over att ha slosat bort en hel dag pa enbart vantande och frysande fick vi beskedet att fa igen pengarna eller testa lyckan igen imorgon. Med tanke pa att vi trots allt bara har 6 dagar i Sydney sa kanns varje dag extremt vardefull och vi ar darfor osakra hur vi ska gora imorgon, vi far helt enkelt se hur mycket ork vi har att annu en dag ga upp klockan 6 samt vad vadret har att erbjuda. For trots att det ar en aktivitet som inbringar en viss nervositet sa hade man ju anda stallt in sig pa att fa genomfora detta och darmed ocksa langtat..

Dagen avslutades dock desto battre pa akvarium dar vi fick se en hel del spannande, allt fram hajar till enorma skoldpaddor och Martins favorit de sota nemofiskarna. Bilder fran detta aventyr kommer upp de narmaste dagarna. Att Martin dessutom hittade sitt standigt efterlanktade Starbucks och fick ett par fina bilder av  ett upplyst Darling Harbour i ett annars morkt Sydney bidrog ocksa till att dagens totala intryck hojdes, liksom planeringen av den efterlanktade daten med annaohanna till helgen:)

13maj09

Madelenes shake till vanster och Martins till Hoger!, Vilken ser godast ut?;)

Madelenes Pandaglass;) Madde ger den 5 av 5!;) Extra plus for mycket gradde!!

Martin fortsatter jakten pa den godaste bananaspliten! Denna ligger just nu etta!:)

Vart nuvarande hotell, Thai Resort!

Ovader pa G!

Martin vid stranden

Sneak peek pa Madelenes klanning som ska vara klar imorgon, spannande!!:)

Ottosson Thomas? ja, du har tydligen tva frukostbiljetter att hamta ut har i  krabi, du har till imorgon pa dej!

Ulla/Thomas: Vi hade 3 droppar regn idag sa yr.no har lite koll i Asien anda! Berget vi besteg var kanske 200m hogt men som du ser pa bilden pa Madde sa var det inte den lattaste bestigningen. Madde tackar for tipset, men just nu ar det kanske Martin som behover det mer.

Lovisa: Kul att hora fran dej, syns i sommar pa dopet  va?:)

13maj09

Nu ar det bokat och klart att vi ska tillbringa vara tva sista natter i Thailand pa Koh Lanta. Vi kommer bo pa hotellet nedan och man kan val inte lata bli att hoppas pa bra vader nar man ser denna bild:)

12maj09

Madelene har just kopt klader!

Martin posar i skogen

Madde tar de sista stegen ner fran berget

Madde pa utsiktsplatsen utover Raily Beach

Martin pa samma stalle

Martin ater frukost efter den 12 timmar langa resan fran Koh Phangan

Boendet pa Koh Phangan

En av straderna brevid Raily Beach

11maj09

Resan till Krabi, eller rattare sagt Ao Nang, gick bra och vi har hittat ett billigt och centralt boende pa over 30 kvadrat sa vi kan verkligen bre ut oss. Direkt vi lamnat bagaget pa rummet sa var det full fart mot Railey Beach for att besoka den och stranderna runt omkring. Forsokte oss dessutom pa projektet att klattra till en lagoon, men det var betydligt halkigare, brantare och langre an vi forestallt oss. Sa da vi bada hade flippflopps pa oss sa tvingades vi avbryta var lilla expedition vilket kandes lite trakigt da vi anda var sa nara att vi skymtade den. Annars har dagen gatt i shoppingens tecken da vi inforskaffat bade nya resvaskor och saker att fylla dem med. Vi har ocksa latit en skraddare sy upp en klanning till Madde och tva skjortor till Martin och imorgon ska vi besoka denne igen for en forsta provning sa det blir spannade:) Planerna for morgondagen bestar annars i att bestamma oss om vi ska fara pa en tur dar man bla. rider elefant och besoker "James Bond"-island, och medan vi funderar tankte vi ta massage och kanske sola lite om vadret tillater sa man kan val inte saga att vi har det speciellt hart;P Bilder kommer kanske ocksa upp pa bloggen, om vi hinner med dvs. haha! Kram m&m

Thomas: Sa passande att du pratar om att klattra i berg, det kommer bilder pa nagra fina utsikter framover;)

6maj09

ANTLIGEN en dag med lite sol!! Sedan vi avslutade var dykutbildning sa har dagarna enbart bjudit pa moln och regn, misstajmat varre da vi under utbildningen inte alls hade tid att njuta av vadret och forsoka fa oss lite farg. Dock ser prognoserna inte bra ut da de spar regn dygnet runt i hela Thailand tills vi lamnar landet. Sa nu hoppas vi att ni hjalper oss att halla tummarna for att motverka dessa elaka prognoser. Desto roligare var dock den nya resturangen som vi at pa idag, de hade namligen tre kattungar som var ca. en manad gamla, sa man kan saga att maten kom lite i skymundan da vi tillats gosa med dessa sa mycket som vi ville:) Annars ar laget ratt lungt, vi ar inte overdrivet taggade pa full moon party men eftersom det var anledningen till att vi ens for till denna o sa kanns det som att man borde fara anda. Bara att hoppas att taggen kommer helt enkelt.

Som vi skrev i forra inlagget sa skulle vi ju flytta narmare stranden dar partyt halls men det blev inte riktigt sa och vi borde verkligen vara glada att vi inte blev totalt underkanda i  geografi i skolan for det ar det enda vi fortjanar efter detta. Vi har hela tiden trott att vi bott nastan langst upp pa den vanstra sidan av on och darfor sagt att vi ska fara soderut nar de pa hotellet fragat var vi skulle bo sen (vi trodde de tittade lite konstigt pa oss for att det inte fattade vad vi sa, men ack sa fel vi hade). Nar vi kom till det nya boendet visade det sig dock att vi bott pa hotellet som var mest soder ut pa hela on och darmed ett stenkast fran stranden dar full moon party halls (langst ner pa hogra sidan av on). Sa nu har vi ist flyttat ca. en mil upp efter vanstra sidan och inte alls till ett hotell mitt pa partystranden som vi trodde. For att beskada vart misstag och kunna skratta at oss sjalva var vi dock tvugna att fara tillbaka till dar vi bodde for att ta oss en titt pa stranden och man kan val saga att vi ar glada att inte bo dar da den inte var speciellt frasch. Sa vad sager man, slutet gott allting gott? /M&M

ps. kul med alla kommentarer:)

Carl: Vi hade jobb till och fran och olika mycket i olika perioder. Vi tog ocksa da flesta jobb som vi blev erbjudna, kan val inte saga att man har rad att vara sa krasen om man vill jobba ihop 100 000 under en sadan period. Resan fungerade da iaf som motivation for oss, men utan den hade nog ingen av oss jobbat som vi gjorde:P /Madde

Tina: SA KUL ATT HORA AV DIG/ER! Mamma berattade om huset osv och det later ju bara toppen! Vi besokte ju Disney i Hong Kong sa lite kan jag nog, men jag forstar att du syftade pa var Florida-resan men fran den minns jag nog dessvarre mer vad jag sett pa bilder och hort i efterhand an fran mina egna minnesbilder. Krama alla fran mig, saknar er! /Madde

Stranden utanfor vart nuvarande hotell.

Havet utanfor vart nuvarande hotell

Madde med en av kattungarna:)

3maj09

Utsidan fran varan bungalow dar vi bor nu!

Vagen till varat nuvarande hotell

Utsikten fran var bungalow

En ren mitt i graset?

Madelene Chillar!:)

Martins lunch!

3maj09

Att lamna Koh Tao alias Paradiset kandes lite jobbigt da vi inte hunnit utforska on lika mycket som vi velat pga. dykningen, men eftersom vi bokat boende sa var vi tvungna att ge oss av. Sa nu ar vi iaf pa Koh Phangan och ska sova sista natten pa lighthouse bungalows for att imorgon bosatta oss narmare stranden dar full moon party gar av stapeln den 9 maj. Vadret har for forsta gangen under resan nu slutat att vara med oss och bjuder bade pa regn och moln och dessutom en massa mygg (nagot som vi varit bortskamda nog att nastan inte blivit angripna av tidigare). Detta har gjort att  vi spenderat den mesta tiden pa vart rum med de bocker vi hade med oss, med undantag da det borjat kurra i magen och vi varit tvunga att ga ut for att matta vara magar. Martin har ocksa fortsatt att utforska utbudet av Banana Splits for att vid resans slut kora den basta av dem alla, och han ar hard i sina granskningar i allt fran smak, service och utseende sa det ar ingen latt match att ta hem denna tavling. Ska forsoka lagga in fler bilder ocksa da vi vet att det ar roligare an en massa texter! Ha det sa bra tills dess och kommentera garna och mycket!! ;) POK fran m&m

p.s. Kul att hora av dig Carl, var tvungen att se ditt efternamn i mailadressen far att fatta vem det var. Vi har sparat i ca. 8 manader och fatt ihop ca. 100 000 kr/var (men vet de som klarat sig pa allt fran 30 000 och uppat), varav ca. 30 000 gatt at till sjalva resan (utrikes och inrikes) och resten gatt till boende, ovriga transporter, noje och uppehalle (men eftersom vi inte kommit hem an sa ar det svart att saga hur mycket pengar vi egentligen har gjort av med). Men vi bokade resan via resebyra och om man bokar den sjalv sa kommer man ju billigare undan, liksom mycket beror pa vilka lander man aker till. Thailand ar ju givetvis billigare an ex. USA. Boende kan man ocksa spara mycket pa om man inte ar sa krasen, det mesta beror helt enkelt pa vilken standard man vill halla. Hoppas du blev nojd med svaret, hor bara av dig om du undrar natt mer! Kram Madde